REFERENTIES  

Trainen in het nu.

Waar ben je wanneer je iets onderneemt?
Onderweg? Ben je er al? Je ondergaat iets?

Juist. Je bent in het moment zelf. Op dat moment doe je wat je aan het doen bent. Dat is je actie. Anders wordt het wanneer je tijdens de actie aan het overpeinzen bent of alvast vooruit denkt op de dag, week, maand. Je bent nog wel met je actie in het moment, maar met je cognitie niet meer. Hetzelfde gebeurd wanneer je in het moment bent en oordeelt over een situatie of persoon. Je plakt er een label met beoordeling aan of bent bezig een voorspelling te verwachten. Ik zal een voorbeeld geven. Je bent aan het fietsen op een weg waar ook automobilisten rijden. Op een van de momenten komt er een auto dichter naar je toe dan dat er voorheen gebeurde of dat je gewend bent. De eerste actie is vaak oordelen. Wat bezielt die man, wil je me dood hebben, weer een johnnie achter het stuur, asootje. Je was aan het fietsen maar door je oordeel en verwachting zorg je ervoor dat je jezelf uit dat moment haalt. Vaak laat je jezelf dan lijden door het oordeel en plak je er weer een label aan. De training was leuk totdat………….. Vaak kun je de oordelen ondervangen door op plaatsen te gaan fietsen waar er weinig verkeer komt. Dan is je probleem opgelost. Echter is dat een deel van de oplossing. Je kunt blijven fietsen, wat een groot voordeel is. Wat mist is het dealen met de situatie. Hoe kan je er voor zorgen dat de situatie er is maar dat het oordeel anders is? Er zullen altijd automobilisten zijn die dichter bij rijden dan dat jij doet. Of algemener. Er zullen altijd dieven blijven. Of specifieker voor triatlon. Er zullen altijd stayeraars blijven.

Hoe kun je dealen met de situatie? Dat kan door niet te oordelen maar alleen op te merken. Zonder label blijft jouw situatie vrij van oordeel en dus ook van alle effecten. Het kan zijn dat het erger wordt (een bijna aanrijding). Vaak blijft een situatie bij dichterbij. Dit omdat degene die in de auto zit net zo graag door wil rijden. Als er een situatie ontstaat waar dat niet zo is. Dat kan. Je hebt nog steeds tal van oplossingen zonder te oordelen. Vaak is dat al niet nodig. Om een object of obstakel heen rijden is zo gedaan en kan nog steeds zonder oordeel. ZO snel als een fietsen kan geen ander voertuig sturen. Het voordeel is dat je trainingen en andere situaties veel opener worden en dat je datgene wat je doet ook echt kan ervaren als datgene wat je doet. Je zit in het moment en kan van het moment genieten. Doordat je in het moment zit en blijft wordt je ook sterker. Het is voor jou mogelijk om de kracht van het moment dat je creëert te internaliseren. Ik doe dit vaak door me te concentreren op een punt in mijn lichaam. Voor mij is het belangrijk om met fietsen druk te houden met mijn linkerbeen. Wanneer ik dat doe zet ik beter af. Ik visualiseer dat de kracht van de binnenkant van de bal van mijn voet, door mijn knie naar de binnenkant van mijn linkerheup gaat om zo ideaal af te zetten. Ik ben volledig gericht op het interne proces. Of mijn lot het wil. Het gaat altijd goed. Gelukkig ben ik ook wel eens uit balans en kan ik even roekeloos zitten in het moment van irritatie. Gelukkig ben ik me daarvan bewust en ben ik dat binnen 3 minuten weer kwijt. Bij het zwemmen en lopen gaat dit makkelijker.

Vooral bij het zwemmen is het van belang om je te focussen op je techniek. Mijn punt is de elleboog. Wanneer ik als eerste mijn onderarm onder mijn lichaam beweeg en dit als punt hou gaat het zwemmen technisch gezien perfect en ben ik helemaal in het nu. Wanneer ik dat punt kwijt ben door golven, water in de mond of tegenliggers, loopt de snelheid terug.

Het herkennen van een situatie is een, maar er naar handelen en in het nu blijven is twee. Succes met herkennen en oefenen.

Terug naar het referenties overzicht.