REFERENTIES  

Open water zwemmen is een kunst.

Iedereen die aan triatlon doet heeft het vast wel een meegemaakt. In het zwembad ben je ten allen tijden sneller dan je maat, maar tijdens wedstrijden staat hij steevast een minuut eerder op de kant dan dat jij dat doet. Hoe doet hij dat toch zonder vals te spelen? In dit artikel belicht ik een aantal punten waardoor je beter in open water kan gaan zwemmen.

Oriëntatie
Oriëntatie is bij het zwemonderdeel belangrijk. Voor de start kan je over het water vaak zien hoe de golven staan. Bedenk wanneer je in een groep zwemt welke kant het meest gunstige is om te gaan zwemmen. Des te minder last jij hebt van de golven, des te beter jij met snellere zwemmers mee kan. Kijk voor de start of er punten op het land zijn welke jouw oriëntatiepunt zou kunnen zijn (hoge bomen, kerken, etc). Tijdens de terugtocht bij de hele triatlon van Almere kan je de kerktoren zien. Door je hier op te richten zwom je bijna altijd in een lijn naar de finish. Probeer met je gedachten het aantal bochten en ronden zwemmen in je hoofd op te slaan. Voorbereid zwemmen levert minder te zwemmen meters op.

Techniek
Buiten zwemmen is een andere discipline dan in een zwembad zwemmen. In open water zwemmen vergt niet alleen een goede oriëntatie, ook de techniek is anders. In buitenwater is het niet nodig om een technisch perfecte overhaal te hebben. Zorg ervoor dat je voldoende in wetsuit getraind hebt, zodat je overhaal ontspannen is. Niets is vervelender dan te merken dat je beter zwemt maar dat je vergeten bent aan het wetsuit te wennen.

Probeer tijdens het zwemmen om de zes slagen te kijken. Wanneer een boei nadert om de vier of zelfs twee slagen. Je ligging verandert weliswaar maar je zwemt directer op je doel af wat meer oplevert. Ademen in open water kan je beter een beetje naar achteren doen, tenzij het buitenwater zo strak als een spiegel is. Hierdoor is de kans op water naar binnen krijgen niet zo groot. Probeer in je wetsuit zo weinig mogelijk je benen te gebruiken. Je ligging is door het wetsuit al goed en de energie heb je later in de wedstrijd hard nodig.

Start en boei ronden
Bij de meeste wedstrijden is het ronden van een boei samen met een waterstart het meest angstaanjagende wat er bestaat bij triatlons. Iedereen is bang een schop te krijgen zodat hij de wedstrijd niet voort kan zetten. Bij de start kan je het beste kijken waar voor jou op het parcours ontsnappingsmogelijkheden zijn naar vrije ruimtes. Wanneer je weet dat je erg angstig bent is het verstandiger om een van de zijkanten te kiezen in plaats van het midden. Probeer jezelf in startpositie niet te overschatten. De kans dat je overzwommen wordt is dan erg groot. Bij het ronden van een boei raken mensen vaak in paniek en gaan schoolslag zwemmen waardoor anderen weer in paniek raken en hetzelfde reageren. Een boei ronden is heel simpel. Met een halve draai naar de rug en weer een halve draai naar de borst rond je een boei met snelheid zonder een ander in gevaar te brengen. Mocht de bocht scherper zijn herhaal de deze beweging nog een keer. Net zoals bij het wielrennen geldt hier dat je bij het ingaan van een bocht het beste je lijn kan houden. Het gevaar voor jezelf en anderen beperk je tot een minimum. Het zwemparcours afleggen op een perfecte manier kan bijna niet wel kan je ervoor zorgen dat je eigen gevaren en die van andere tot een minimum beperkt worden zonder dat je te veel zwemt of te veel concessies doet. Hierboven staan een aantal praktische tips waarmee je wellicht je voordeel kan doen. Natuurlijk zijn er nog veel meer tips maar die zal je zelf ontdekken naarmate je meer na gaat denken over buiten water zwemmen.

Veel succes met oefenen.

Terug naar het referenties overzicht.